بوابة الدولة
الأربعاء 24 يونيو 2026 08:31 مـ 8 محرّم 1448 هـ
رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحريرصالح شلبي
مستشار التحريرمحمود نفادي
بوابة الدولة الاخبارية
روبيو يعلن استئناف المفاوضات الفنية مع إيران فى سويسرا نهاية الشهر الجارى بريطانيا تدعو إلى انسحاب إسرائيل من جنوب لبنان وتعزيز سلطة الدولة وزير النقل يوقع اتفاقيتين لإنشاء مدرستين للتكنولوجيا التطبيقية بحضور 3 وزراء وزير النقل يوقع اتفاقيتين لإنشاء مدرستين للتكنولوجيا التطبيقية بحضور 3 وزراء الطقس غدا.. أجواء حارة وارتفاع الرطوبة وشبورة صباحا والعظمى بالقاهرة 35 درجة العطيفي: قرار الرئيس السيسي بزيادة المعاشات يؤكد انحياز الدولة للمواطن وتعزيز الحماية الاجتماعية بلاغ للنائب العام ضد استخدام شعار نقابة الصحفيين في الترويج لـ”قمة القاهرة للإبداع والتأثير” أمير الكويت ووزير الخارجية الأمريكي يبحثان مستجدات الأوضاع في الشرق الأوسط المطربة مروة نصر تحتفل بعيد ميلادها في جو عائلي.. فيديو وصور كسر بالذراع وجروح.. تفاصيل حالة طبيبة أسنان شبرا الخيمة بعد الاعتداء عليها شيكو: التعاون مع محمد إمام سبب حماسي لفيلم صقر وكناريا النائب ياسر الحفناوي: زيادة المعاشات 15% تعكس انحياز الرئيس السيسي للفئات الأولى بالرعاية

الرئيس السيسي: ”مسيطرون على الأمور بفضل الله وهنعدى من كل الأزمات”

السيسي
السيسي

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي: "قبل ما أجيلكم عديت على دار مسنين كنت في حالة تانية خالص والناس الكبار ليهم عند ربنا مكانة.. هتجدوا طاقة جميلة جدا رحمات ربنا مع الناس الأفاضل".

أضاف الرئيس السيسي على هامش جولته بمحافظة البحيرة: "اطمنوا بفضل الله سبحانه وتعالي مسيطرين على الأمور وماشية.. ولازم زى كل حاجة بتحصل في دنية ربنا.. وكل حاجة ليها بداية وتنتهى.. أى أزمة بتعدي بفضل الله وكنت منتبه قوى في مسيرة عمرى على الأزمات اللى عدت علينا في مصر وكنت بقول معقول الحاجات دي هتخلص؟.. وخلصت .. واللى احنا فيه بفضل الله وفضلكم هنعدي من كل الأزمات وهنبقا أحسن.. وأتصور لو هتشوفوا الريف زمان كان شكله عامل إزاى؟.. مش كانت الناس بتاكل الذرة صفرا ولا إيه؟ والشعير؟.. مع الوضع في الاعتبار إن الريف كان شكله جميل لما كان العدد مش ضاغط ..لكن دلوقتي الدنيا اتغيرت خالص وده امر نحبه ونجرى عليه اكتر من كده".

تابع الرئيس: "كنت بقول النهاردة ان الترعة اللى اتبطنت هتعود علينا كلنا طالما انت سعيد يبقا انا مبسوط والا ابقا ان مش منكم .. لو فرحتكم متفرحنيش يبقا انا مش منكم ولو زعلكم ميزعلنيش يبقا انا برضه.. اومال احنا موجودين ليه؟.. احنا بخير وهنبقا بخير اكتر وبيكم وجهدكم وتحملكم هنبقا بخير اكتر يا رب يحفظنا كلنا".

موضوعات متعلقة



16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 16547 services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services services