بوابة الدولة
السبت 27 يونيو 2026 03:09 مـ 11 محرّم 1448 هـ
رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحريرصالح شلبي
مستشار التحريرمحمود نفادي
بوابة الدولة الاخبارية
للمبادرة الرئاسية ”الألف يوم الذهبية لتنمية الأسرة المصرية بجامعة أسيوط . رئيس مجلس النواب يشارك في أعمال المؤتمر الثامن للبرلمان العربي ورؤساء المجالس والبرلمانات العربية رئيس الشيوخ: الدبلوماسية المصرية ركيزة أساسية لتعزيز مكانة مصر الإقليمية والدولية حسام حسن يكشف موقف صلاح وفتوح وعبدالمنعم بعد مباراة إيران ​المواعيد الجديدة لتشغيل مونوريل شرق النيل.. اعرف تفاصيل الخدمة بعد انطلاق التشغيل الكامل بعد توديع المونديال، رقم سلبي للسعودية في كأس العالم الباحثة كريمة أبو زيد تناقش رسالة ماجستير حول دور المنصات الإخبارية في تعزيز الوعي القانوني العامة للاستثمار وتنمية صناعة تكنولوجيا المعلومات تبحثان آليات دعم الشركات الجماهير المصرية تملأ ساحة الاحتفال في كندا، وعمدة المدينة تحضر لدعم منتخب الفراعنة جامعة بنها : فتح باب التقدم بالدراسات العليا إلكترونيا اعتبارا من أول يوليو الطقس غدا شديد الحرارة وارتفاع الرطوبة والعظمى بالقاهرة 35 درجة وأسوان 41 «جون».. رائد الوجهات الساحلية الراقية وعنوان الرفاهية العصرية في رأس الحكمة

الرئيس السيسي للمواطنين: مش عاوزين نغلي الكهرباء..وأحب كل واحد ياخد حقه”

الرئيس السيسي
الرئيس السيسي

علق الرئيس عبدالفتاح السيسي، على عرض الدكتور محمد شاكر وزير الكهرباء لإنجازات القطاع خلال السنوات الماضية، مضيفا: "كانت المشكلة في 2014 إن إحنا ننتج كهرباء بس؟.. لأ .. ننتج وننقل ونخلى جودة توزيعها عالية، علشان نعمل ده اتكلف تريليون و 58 مليار جنيه بدون تكاليف مشروعات حياة كريمة ..الرقم ده لما أتحط ، كتير مننا قال هل كان مطلوب مننا ؟ هل كان فيه خيار تاني ؟ ..لأ، مشيرا إلى أن الخطة العاجلة للكهرباء تكلفت 2 مليار دولار".

وأضاف الرئيس السيسي، خلال افتتاح محطة بنبان للطاقة الشمسية: "المحاضرة دي والتقديم بتاع الدكتور شاكر موجودة على موقع وزارة الكهرباء، وتفاصيل أكتر من كده، والبيانات دي مهم انها توصل للناس، سواء الورقي والتليفزيون والراديو نتكلم عن الموضوع ده علشان الناس تعرف الحكاية ماشية إزاي.

وتابع الرئيس: "لما باتكلم مع الناس يقولوا الكهرباء غالية علينا ، صحيح ، هي غالية لكن مش عاوزين نغليها عليكم".. أحب كل واحد ياخد حقه، أنا وفرت لك خدمة، ..حوكمة إجراءاتنا اللى احنا بنعمله نستهدف منه تحصيل ولا لأ؟ لو مش بنحصله هايبقى فيه عجز مش هتقدر الدولة تتحمله..دولة ذات شأن وننمى انفسنا وندي فرصة للقطاع الخاص والصناعة إنها تنمو وتستقر، ولو مفيش كهرباء المصانع هتقفل مصانعها والعمالة هاتبقى بره والبلد دي هتتهد".

موضوعات متعلقة



noon noon noon iptv iptv iptv iptv iptv iptv iptv