بوابة الدولة
الأحد 28 يونيو 2026 07:02 مـ 12 محرّم 1448 هـ
رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحريرصالح شلبي
مستشار التحريرمحمود نفادي
بوابة الدولة الاخبارية
البنك المركزي المصري يستضيف لقاءً مصرفيًا بين البنوك المصرية واليمنية لبحث تعزيز التعاون المشترك النجم تامر حسني يحقق أكبر حضور جماهيري في مهرجان موازين بالمغرب محافظ الجيزة يعلن تمويل 53 مشروعا ضمن مبادرة مشروعك.. وفرت 1220 فرصة عمل تموين الشرقية :ضبط زجاجات فارغة وزيوت ومواد بترولية رئيس الطائفة الإنجيلية يرسم القس شنودة سمير راعيًا كارزًا بكنيسة مدينة نصر ويفتتح مراكز خدمية الرئيس السيسي يهنئ جيبوتي ومدغشقر بيوم الاستقلال ولوكسمبورج بالعيد القومي وزير الرى: مصر تدعو لإطلاق مبادرات عالمية لتمويل مشروعات مياه الدول النامية منال عوض: إزالة 29 ألف حالة تعد متنوعة واسترداد ملايين الأفدنة المعتدى عليها إسرائيل تواصل تصعيدها جنوب لبنان وتحلق فوق الضاحية الجنوبية لبيروت ضبط سائق سيارة ربع نقل بسبب الحمولة الزائدة عن المقررة فى القاهرة الاتحاد يضم مدافع الأهلي السابق لمدة 4 مواسم فى صفقة انتقال حر ذكرى رحيل الفنان مدحت مرسى.. صاحب الحضور الهادئ فى السينما والدراما والمسرح

الرئيس السيسي: نسعي للاستقرار والسلام ولا نشعل حرائق أبدا

الرئيس عبد الفتاح السيسي
الرئيس عبد الفتاح السيسي

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، أنه كان حريصا على التحدث مع المصريين منذ اليوم الأول من ترشحه عن حقيقة الوضع داخل البلاد، متابعا: "مش قولتلكم ابدا "انا لها واخلصكم".. هاتوا كل كلامي من الأول اثناء الترشح.. هتلاقوا الكلام مش بتغير لأن التوصيف مبيتغريش.. لظروف حلها الوحيد احنا.. وقولت قبل كده 100 مرة العمل والصبر.. عمري ما عاتبت حد وقولت يعني وعدتني.. وعدتنا نبقي مع بعض كلنا مش إحنا اللى عملنها.. الظروف دي غصب عنا".

وأضاف الرئيس السيسي، خلال كلمته في الندوة التثقيفية للقوات المسلحة بمناسبة يوم الشهيد: "طب الأيام اللى فاتت دي حد قال عندكم أقوى جيش.. ما تيلا بقي.. مش سمعتوا الكلام ده.. بكلم كل المصريين مش بكلم الجيش.. بكلم كل المصريين.. بكلم الناس.. مش الجيش ولا الشرطة .. بنتحمل ونساعد على قد ما نقدر الحفاظ على بلدنا.. نفس الكلام مع الاتجاه الجنوبي .. بنكون عامل استقرار وسلام ولا نشعل ابدا حرائق هنا ولا هنا.. ونفس الكلام في الاتجاه التاني".

وتابع الرئيس السيسي: "محدش بيقول دلوقتي ليه المساعدات بتدخل قطاع غزة من خلال إسقاط جوي مش من المعابر.. قولتلكم من الأول.. المعبر مش بيتقل.. علشان الشمال بعيد وفيه تحديات في دخول المساعدات من المعبر.. فيه معبر احنا مسئولين عنه.. فيه 10 – 12 مليار دولار خرجوا من البلد علشان المسئولين في الدولة خدوهم.. لا محصلشي وميحصلشي بفضل الله.. كل الجهد والإمكانيات جوه البلد دي.. مش عاوز اسئ لحد قبل كده.. بعتبر دي من صفات طيبة.. والله العظيم بحلف بالله والله العظيم انا ما لقيت بلد.. انا لقيت أي حاجة.. وقالولي خد دي..

انتوا فاكرين البلاد بتتقام. احنا إمكانياتنا مش كتير اوي.. احنا قاعدين على 6 % وبقينا نتكلم في 10 – 12 %.. كانوا 6 %.. من اسوان لاسكندرية.. لما البلد صعبة علينا في كل شيء".



noon noon noon iptv iptv iptv iptv iptv iptv iptv