بوابة الدولة
السبت 27 يونيو 2026 03:08 مـ 11 محرّم 1448 هـ
رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحريرصالح شلبي
مستشار التحريرمحمود نفادي
بوابة الدولة الاخبارية
للمبادرة الرئاسية ”الألف يوم الذهبية لتنمية الأسرة المصرية بجامعة أسيوط . رئيس مجلس النواب يشارك في أعمال المؤتمر الثامن للبرلمان العربي ورؤساء المجالس والبرلمانات العربية رئيس الشيوخ: الدبلوماسية المصرية ركيزة أساسية لتعزيز مكانة مصر الإقليمية والدولية حسام حسن يكشف موقف صلاح وفتوح وعبدالمنعم بعد مباراة إيران ​المواعيد الجديدة لتشغيل مونوريل شرق النيل.. اعرف تفاصيل الخدمة بعد انطلاق التشغيل الكامل بعد توديع المونديال، رقم سلبي للسعودية في كأس العالم الباحثة كريمة أبو زيد تناقش رسالة ماجستير حول دور المنصات الإخبارية في تعزيز الوعي القانوني العامة للاستثمار وتنمية صناعة تكنولوجيا المعلومات تبحثان آليات دعم الشركات الجماهير المصرية تملأ ساحة الاحتفال في كندا، وعمدة المدينة تحضر لدعم منتخب الفراعنة جامعة بنها : فتح باب التقدم بالدراسات العليا إلكترونيا اعتبارا من أول يوليو الطقس غدا شديد الحرارة وارتفاع الرطوبة والعظمى بالقاهرة 35 درجة وأسوان 41 «جون».. رائد الوجهات الساحلية الراقية وعنوان الرفاهية العصرية في رأس الحكمة

الرئيس السيسي: ”أهلا وسهلا بالقطاع الخاص.. إحنا محتاجينه معانا”

الرئيس السيسي
الرئيس السيسي

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، أن الدولة المصرية ترحب بالقطاع الخاص، قائلا: "القطاع الخاص عاوز يتفضل معانا في المصانع والمشروعات الجديدة يتفضل.. وده كلام بقوله لرابع مرة.. اهلا وسهلا بالقطاع الخاص.. احنا محتاجين القطاع الخاص معانا.. احنا أثبتنا أننا غير أكفاء في الإدارة على مدار 40 سنة اللى فاتوا.. ده عيب عيب الاستمرار على نفس المسار والاقتراض علشان التطوير.. وبعد شوية اانا مش مش هكون موجود والوزير كمان مش هيكون موجود والمصانع دى تتدهور تانى لان منظومة الأداء نتائجها الحقيقية حاجة".

وأضاف الرئيس السيسي، خلال كلمته في افتتاح مشروعات قومية جديدة: "الحوكمة.. كل قرش بيتصرف في المصانع دى وكل لمبة شغالة.. بقول كل قرش.. ولو حطينا في دماغنا.. الحملة اللى بتنقل العمالة جزء من الحوكمة.. هنقول منين.. القطاع الخاص بيعمل كده.. والوزير هشام أكثر واحد شوفته في قطاع الاعمال حريص على الإصلاح.. مش انت جيت قولتلى الناس بنت على أراضى قطاع الاعمال فلل وشاليهات وبيوت يا دكتور مصطفى.. كل مصنع كان موجود له حتة أرض زيادة.. ونعمل جمعية وبنبى مساكن للعمال وماله.. ولكن كل حاجة لازم تكون بحساب.. ده مش تكون الكهرباء والمياه والغاز على الشركة.. مش مندهشين ومستغربين.. عرفتوا ليه بلدكم كانت هتروح في 2011.. وكانت هتتخرب وتضيع وانا بتكلم ليه علشان البلد".



noon noon noon iptv iptv iptv iptv iptv iptv iptv