بوابة الدولة
السبت 27 يونيو 2026 03:11 مـ 11 محرّم 1448 هـ
رئيس مجلس الإدارة ورئيس التحريرصالح شلبي
مستشار التحريرمحمود نفادي
بوابة الدولة الاخبارية
للمبادرة الرئاسية ”الألف يوم الذهبية لتنمية الأسرة المصرية بجامعة أسيوط . رئيس مجلس النواب يشارك في أعمال المؤتمر الثامن للبرلمان العربي ورؤساء المجالس والبرلمانات العربية رئيس الشيوخ: الدبلوماسية المصرية ركيزة أساسية لتعزيز مكانة مصر الإقليمية والدولية حسام حسن يكشف موقف صلاح وفتوح وعبدالمنعم بعد مباراة إيران ​المواعيد الجديدة لتشغيل مونوريل شرق النيل.. اعرف تفاصيل الخدمة بعد انطلاق التشغيل الكامل بعد توديع المونديال، رقم سلبي للسعودية في كأس العالم الباحثة كريمة أبو زيد تناقش رسالة ماجستير حول دور المنصات الإخبارية في تعزيز الوعي القانوني العامة للاستثمار وتنمية صناعة تكنولوجيا المعلومات تبحثان آليات دعم الشركات الجماهير المصرية تملأ ساحة الاحتفال في كندا، وعمدة المدينة تحضر لدعم منتخب الفراعنة جامعة بنها : فتح باب التقدم بالدراسات العليا إلكترونيا اعتبارا من أول يوليو الطقس غدا شديد الحرارة وارتفاع الرطوبة والعظمى بالقاهرة 35 درجة وأسوان 41 «جون».. رائد الوجهات الساحلية الراقية وعنوان الرفاهية العصرية في رأس الحكمة

الرئيس السيسي: ”ليه محدش بيحلم بتطوير الثروة الحيوانية؟”

الرئيس السيسي
الرئيس السيسي

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن تطوير الثروة الحيوانية فى مصر يحتاج إلى حلم من أجل التطوير، متابعًا: "ليه مش بنحلم.. أنا كوزير الزراعة أحلم وأدخل فى موضوع التطوير وأكسر في التحديات.. طب برنامج تطوير الثروة الحيوانية لزيادة الإنتاج كام سنة.. طب المحافظ ومديرية الزراعة معايا فى التطوير ده.. أتابع تطوير الثروة الحيوانية وأنجح وأفرح بالتطوير ده.. بقى عندى أمل كلما ما العدد يزيد فى تطوير الثروة الحيوانية ورؤوس الماشية اللى إنتاجها أكبر بيزيد.. هو انتوا مش بتحلموا ليه".

وأضاف الرئيس عبد الفتاح السيسي، خلال كلمته فى افتتاح مشروعات جديدة في محافظات الصعيد: "بقول الكلام ده لأن كل حاجة لها حلول.. لما كنا في اجتماع جامعة كفر الشيخ.. أحد رؤساء الجامعات قالى ممكن نعمل مصنع للنباتات العطرية.. الفرص موجودة مش لاقية اللى يعلمها.. أحنا معانا لسة فرص للتطوير والتحديث ومش خلصت".

وتابع الرئيس السيسي: "ممكن نعمل مصنع للتعامل مع الرمان بمليار جنيه.. بدل ما التصدير يكون رمان فقط هنطلع منه قيمة مضافة زيادة.. والمصنع ده هنشغل فيه الناس.. وطن الرومان بدل ما يكون بـ100 دولار يبقى ألف دولار.. أنا بتكلم ليه وليه معملناش ده.. مزارع الرمان بقالهم 5-6 سننين.. مفيش مصنع يتعمل من الإنتاج بتاعهم ويعمله قيمة مضافة.. مش أنا اللى أعمله كدولة.. ليه مش جبت المستثمرين والمحافظ اللى عنده رمان فى محافظته وجاب الناس اللى شغالة.. والمقولين فى المحافظة.. والأثرياء في المحافظة.. تعالوا نعمل حاجة زى كده "يقصد المصنع".. وأنتوا تديروا "المصنع".. الدولة تدخل 50 % واعملوا المصنع ده.. والناس تشتغل ونحول الحاجة دى لكده "يبقى لها قيمة مضافة".. مهو الرمان بيحصلوا إيه بيترمى.. لكن لما أعمله قيمة مضافة للتصدير مش يترمى.. كيلو اللبن لما اعملوا مبستر ولبن بورده أفضل.. كل لما أعمل للحاجة قيمة مضافة بتقلل الفاقد".

موضوعات متعلقة



noon noon noon iptv iptv iptv iptv iptv iptv iptv